Fysiske øvelser til Sigurd Snegl – kan mere, end han tror

Her kan du finde videoer af øvelserne i bogen.

1a – Maveliggende

Maveliggende stilling er udgangspunktet for al bevægelse. Som barnet bliver ældre, bruges denne stilling mindre og mindre, men det er utrolig vigtigt, at man holder fast i at lave ting, mens man ligger på maven, fordi den er grundlæggende for at holde en kropsspænding igennem længere tid. Stillingen styrker den store halsmuskel, der skal hjælpe barnet med at tale, dreje hovedet i forskellige retninger og spise (den store halsmuskel styrer underkæben).

Vi anbefaler, at man ligger på maven, når man leger med Ipad, læser eller tegner. Hvis barnet lægger sig på siden, synes det er hårdt at ligge på maven eller klager over smerter, er der i høj grad grund til at træne den maveliggende stilling.

Udvidelsen – flyverstilling – er en god udfordring til børn fra ca. 4,5 og op. De skal kunne holde stillingen i op til 20 sek. Den træner udholdenhed, muskelspænding og koordination mellem alle led i kroppen.

1b – Snegle

Snegleøvelsen er en øvelse, der stimulerer brugen af begge kropshalvdele. Disse to skal kunne koordineres med hinanden for at komme fremad. Man bruger også begge kropshalvdele, når man skal tegne, skrive, spise, spille bold, cykle og senere køre bil.

2 – Trille

Det at komme omkring egen akse – både den ene og den anden vej (altså kolbøtte og trille) er vigtig for koordination, fri bevægelighed og ens vågenhedsniveau (arousal). Det stimulerer muskelledsansen, balance og koordination.

3 – Kolbøtte

Kolbøtten stimulerer balance, koordination, muskelledsansen og vågenhedsniveauet. Når man udfordrer sig selv med kolbøtter og slår dem ned ad bakke, som Alvin og hans brødre, så er det vigtigt, at barnet først kan kolbøtten automatisk på plan flade, for først dér lærer barnet at beskytte sin ryg og nakke. Børn fra 2 – 6 år bør slå kolbøtter hver dag. Det giver mange gode stimuli, som man skal bruge videre i livet. Er dit barn bange, så er det vigtigt at hjælpe og støtte og bruge tykkere madrasser end vi har vist på filmen. Lad evt. barnet slå kolbøtter op ad dig.

4 – Hoppe

Mange børn har i dag en trampolin. Bruger dit barn trampolinen hver dag og hvordan bruger dit barn den? Hopper de rent faktisk eller smider de sig mest rundt på den. At kunne hoppe sekvenshop er en øvelse, der viser om barnet har tilpas med evne til at koordinere begge kropshalvdele sammen og tilpas med spændstighed i kroppen til at samle sig om at hoppe. Små børn vil gerne hoppe på alt, så lad dem hoppe på puder, i sengen, på dit skød og op og ned ad ting. Det træner en god stabilitet i kroppen og samtidig giver det en masse på vågenhedsniveau og planlægning, både fysisk og psykisk.